De krachtige klas

Op school zijn we in de mentorlessen gestart met een lesprogramma genaamd ‘De Krachtige Klas’. In het kort: het groepsproces van een klas is positief te beïnvloeden, de mentor neemt hier leiding in. De klas doorloopt de fases van dit proces ‘automatisch’, de volgorde waarin dit gebeurt is over het algemeen hetzelfde. De fases zijn (met andere namen) forming – storming – norming – performing en adjorning. De klassen die ik van de week heb gehad, zitten in de ‘storming’ fase, dit is een machtsstrijd. De haantjes en de hennetjes zijn zich aan het bewijzen, de pikorde wordt bepaald.

Een leerling had aangegeven dat ze met me wilde praten. Ze kwam samen met een vriendinnetje vertellen dat er iets was voorgevallen tussen haar en een jongen uit de klas. Whatsapp had daar een bedenkelijke rol in gespeeld en er was ruzie geweest. Heel vervelend voor het meisje. Eerlijk gezegd wist ik na het gesprek niet meteen wat ik doen moest, dus ik heb eerst ruggespraak gehad met een collega.

Ik heb de situatie uitgelegd en haar om advies gevraagd. Haar aanbeveling was eenvoudig: hoor en wederhoor. Ik heb de jongen in kwestie daarna meteen uit de les gehaald voor een gesprek. Hij wist precies waar het over ging en vertelde zijn kant van het verhaal. Een andere jongen uit de klas speelde een minder directe rol maar wel belangrijke rol in dit conflict. Hij is een sfeermaker in de klas en, om eerlijk te zijn, helaas niet zo’n prettige. Een aantal andere jongens hebben de neiging zich te willen bewijzen voor deze sfeermaker.

De sfeermaker is een jongen die uit een andere klas afkomstig is. Hij doet niets aan zijn schoolwerk, ook niet met goede voornemens voor het nieuwe schooljaar. Zijn gedrag in de klas heeft een negatieve uitwerking, omdat hij het schoolleven niet zo serieus neemt. Ik heb zijn moeder gebeld, de situatie uitgelegd en een afspraak gemaakt om met hen te bespreken dat hij aan het werk moet én zijn positie in de klas positief moet gaan aanwenden.

Er moest ook nog lesgegeven worden en ondertussen speelt er in de andere klassen ook van alles. Ik ben gevoelig voor spanning in de groep, dus ik was behoorlijk moe toen ik thuis kwam. Een dag later kon ik er met meer afstand naar kijken; het was een dagje ‘storming’. De volgende fase zorgt gelukkig voor meer rust en taakgerichtheid in de klas.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *